Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében. Elfogadom
Menü

Luckin Coffee

Starbucks konkurencia Kínában

A kínai kávéfogyasztás jelentős mértékben növekszik. Az elmúlt években 30 százalék közeli volt az éves növekedés a kínai piacon, és a Statista becslése szerint 2020 és 2023 között további 10,7 százalékos éves bővülés várható. A kínai kereslet emelkedése közel háromszorosa a világénak.

A nyugati kultúrában óriási hagyománya van a kávéfogyasztásnak. A hivatalos statisztikák szerint 2015-ben az 5 millió lakost számláló Finnország 1 millió zacskónyi kávét fogyasztott. Ezzel szemben az 1,3 milliárdos populációval bíró Kína éves kávéfogyasztása 200 és 400 ezer zacskó közé tehető. Az Equilor Befektetési Zrt. elemzése szerint ezt a piaci lehetőséget igyekszik kihasználni a Luckin Coffee kávézólánc, amelyet a kínai Starbucksként emlegetnek - heti befektetési ötletek.

Ez a cég átszoktatja a kínaiakat a teáról a kávéra.

Luckin Coffee

Összehasonlításképpen: az Egyesült Államok kávépiacának bevétele a 2020-as évre várhatóan 85,1 milliárd dollár, ami 5,2 százalékos növekedés a 2019-es adatokhoz képest, míg ez a szám Kínában 9,3 milliárd dollár, ami éves alapon 13,3 százalékos bővülésnek felel meg. A szakadék még nagyobb egy főre vetítve.

Az urbanizáció növekedésével a távol-keleti országban a kávéfogyasztás iránti kedv is növekedhet, ahogy az már most is tapasztalható, különösen a keleti régió nagyobb metropoliszaiban. Az egy főre vetített éves átlagos kávéfogyasztás Japánban 279 csésze, Hongkongban 249,5 csésze, míg Kínában csupán 6,2 csésze.

Lunkin Coffee Kína

Ezt a növekvő szegmenst igyekszik kiaknázni a 2017-ben alapított és tavaly májusban az amerikai tőzsdére bevezetett Luckin Coffee (NASDAQ: LK). Az újfajta technológiavezérelt kiskereskedelmi modellt használó kínai kávézólánc 2019 végén több mint 4500 kávézót üzemeltett Kína területén, miközben a Starbucks 4300-at. Ugyanakkor a Starbucks is egyre nagyobb figyelmet fordít a kínai növekedésre, az amerikai vállalat 2022-re 6000 kávézóval szeretne jelen lenni Kínában.

Luckin Coffee üzletek

A kínai kávépiac dinamikus növekedésére mind a két vállalat pozitívan hat, és mivel más szegmensben is versenyeznek, ezért jelenleg gyakorlatilag együtt építik a piacot. A Luckin modellje szerint a legtöbb üzletben az ülőhelyek száma korlátozott és készpénzt sem fogadnak el, fizetni ugyanis csak telefonon lehet a cég saját alkalmazásán keresztül. Árazásban is olcsóbb, mint az amerikai versenytárs, így sokkal szélesebb fogyasztó réteget szólít meg.

Pénzügyi eredmények tekintetében egyelőre még veszteséget termelnek, de a robusztus növekedés és a profitabilitás felé tartó tendencia figyelemreméltó. A lenti táblázat bemutatja, hogy az üzletek bővítését meghaladó ütemben nő az árbevétel és a tavalyi harmadik negyedévben már az üzletek számára vetítve profitot ért el a vállalat.

A Luckin és a Starbucks dinamikus növekedése a világ legnépesebb országában egyelőre pozitívan alakul és úgy tűnik, sikeresen szoktatják át a kínai embereket a teafogyasztásról a kávéfogyasztásra, ez különösen igaz a nagyobb kínai városokra. A Luckin modellje, amely az applikáción keresztüli értékesítést és a személyzet nélküli kávézók korát hozhatja el, nagyobb működési marzsokat eredményezhet, mint a hagyományos modell.

Emiatt került több befektető célkeresztjébe is a vállalat novemberben a harmadik negyedéves gyorsjelentés után, amit követően több mint 100 százalékot emelkedett az árfolyam. A koronavírus miatti boltbezárások ugyanakkor negatívan érintették az árfolyamot, ami miatt jelentősen visszaesett a Luckin jegyzése.

Amennyiben a koronavírussal kapcsolatos kockázatok enyhülnek, a korábbi hónapok felfelé ívelő mozgása folytatódhat. A vállalat ugyan még nem profitábilis a magas terjeszkedési költségek miatt, de látható, hogy a már üzemelő helyiségek profitmarzsa óriási, és Kínában a kávéfogyasztás gyorsan emelkedik.